|
|
|
|
HP schaltet die webOS "Cloud" ab |
|
|
|
Das betrifft nicht nur das HP-Touchpad, aber als Besitzer eines solchen Gerätes wird mein Beitrag eher in diese Richtung gehen...
Wir wussten alle, dass dieser Tag früher oder später kommen wird. Das war eines jener Risiken, denen man sich als Käufer eines HP-Touchpads bewusst sein musste, wenn man nach dem ersten Firesale zugeschlagen hat. Denn das Betriebssystem (webOS) und die Geräte (es gab auch Mobiltelefone) wurden bereits einige Wochen vorher offiziell eingestampft. Ich habe mein Gerät im November 2011 bei der Neueröffnung des ersten Cyberport Geschäfts in Wien anlässlich der Eröffnung der Bahnhofcity (Westbahnhof) bekommen. Als Schnäppchen gab es einige Touchpads zu einem sehr attraktiven Preis. Mich würde ja einmal interessieren, wie viele der damals wartenden Kunden ihr Gerät heute noch in Betrieb haben, falls sie es nicht sowieso gleich verkauft haben. Dank Android (bzw. eher CyanogenMod) ist es ja nicht einmal so unbrauchbar, wie vielleicht vermutet...
Neueröffnung des ersten Cyberport Geschäfts in Wien am 23.11.2011. (@Bahnhofcity/Westbahnhof; ©2011 Killerbees19)
Doch nun zurück zum eigentlichen Thema: HP hat heute angekündigt, dass drei Jahre nach dem Verkauf der letzten Geräte alle "Cloud"-Funktionen von webOS am 15. Jänner 2015 abgeschaltet werden! Was im Detail bedeutet, dass die webOS-Server für immer abgeschaltet werden. Das heißt, dass ab diesem Datum keine Apps mehr heruntergeladen, keine Backups und Wiederherstellungen mehr durchgeführt, keine Neueinrichtungen der Geräte mehr gestartet und, dass vergessene Passwörter nicht mehr zurückgesetzt werden können. Besonders der vorletzte Punkt (Geräte Reset) ist etwas, das mir persönlich sauer aufstoßt. HP hat bei webOS nämlich ein modernes Setup integriert, das ohne Internetverbindung (und ohne den webOS Servern) genau gar nichts macht! Und noch viel schlimmer, es wird dabei zwingend ein Online-Account benötigt. Die als toll angepriesenen Features einer Cloud gehen hier erstmals voll nach hinten los. Denn auch die Backups laufen vollständig über die Cloud!
Lässt man die Neuinstallation des Original-Betriebssystems einmal außen vor, kann man Dank Preware trotzdem noch in den Genuss von interessanten Patches oder Apps kommen. Denn dieser von der Community betriebene Dienst sollte auch weiterhin funktionieren. Davon unberührt bleibt auch die Möglichkeit Android auf dem Tablet zu installieren. Bestehende Installationen laufen sowieso einfach weiter. Android ist Dank vielen freiwilligen Entwicklern eine echte Alternative zu webOS geworden. Es läuft auf dem Touchpad sehr stabil und ich persönlich habe seit Mitte 2012 nur noch sehr selten webOS gebootet.
Weitere Punkte aus der Ankündigung:
- Ab 01. November 2014 wird man keine neuen Apps mehr im webOS-Market kaufen können.
- webOS-Entwickler können Updates für ihre Apps nur noch bis 10. November 2014 veröffentlichen.
- Weitere Details gibt es in den FAQ zur Abschaltung: [developer.palm.com] FAQ - webOS Shutdown
Mein Résumé bleibt, dass webOS trotz aller Schwierigkeiten ein geniales Betriebssystem für die Touch-Bedienung war und ist. Eventuell erlebt es durch die veröffentlichte Opensource-Version oder durch LG auf TV-Geräten und Armbanduhren nochmals einen neuen Hype. Ich blicke mit einem lachenden und weinenden Auge zurück auf eine grandiose Ära. webOS, ich werde dich vermissen!
|
Dieser Beitrag wurde insgesamt 7 mal geändert. Zuletzt am 05.12.2014, 21:36. |
Nach oben |
|
Kommentare: 4 |
Kommentare sind deaktiviert |
|
Autor |
Nachricht |
killerbees19
Administrator & Rennleitung
Geschlecht: Männlich
Anmeldedatum: 09.05.2006
Wohnort: Wien (Mariahilf)
Beiträge: 19699 Danke: 1308
|
Verfasst am: 16.10.2014, 11:33 Titel: HP webOS User Newsletter |
|
|
HP webOS User Newsletter hat Folgendes geschrieben: | webOS Cloud Services to end January 15, 2015
Cloud services support for webOS devices will be ending on January 15, 2015. We appreciate our customer's loyalty the webOS platform. But now, more than three (3) years after the last device was sold, only a small fraction of the devices are still connecting. Therefore, the time has come to shut down the services.
All devices running webOS devices will continue to run after the cloud services are terminated. However, they will no longer be able to:
- Download new apps or updates. The HP App Catalog will be unavailable after the shutdown
- Backup or restore devices from the cloud
- Setup new devices
- Recover lost passwords
What this means to you:
- The HP App Catalog will stop supporting new app purchases on November 1, 2014
- Updates may be posted by developers until November 10, 2014 and users can download any available updates until the services shut down
- You should make arrangements to backup or transfer your contacts, etc.prior to the service shutdown on January 15, 2015
- You will no longer be able to backup, restore, reset or initialize a webOS device as of January 15, 2015
There will be additional reminders as the final shutdown approaches. An FAQ can be found at https://developer.palm.com/content/resources/develop/faq.html
Timeline
- 10/15/14 Announcement to users and developers
- 11/1/14 New app purchases end
- 11/10/14 App update submissions end
- 1/15/15 Public shutdown of services
| |
|
|
|
Nach oben |
|
killerbees19
Administrator & Rennleitung
Geschlecht: Männlich
Anmeldedatum: 09.05.2006
Wohnort: Wien (Mariahilf)
Beiträge: 19699 Danke: 1308
|
Verfasst am: 01.11.2014, 11:21 Titel: Reminder: webOS Cloud Services to end January 15, 2015 |
|
|
HP webOS User Newsletter hat Folgendes geschrieben: | Reminder: webOS Cloud Services to end January 15, 2015
As previously announced, cloud services support for webOS devices will be ending on January 15, 2015. We appreciate our customers' loyalty the webOS platform. But now, more than three (3) years after the last device was sold, only a small fraction of the devices are still connecting. Therefore, the time has come to shut down the services.
All devices running webOS devices will continue to run after the cloud services are terminated. However, they will no longer be able to:
- Download new apps or updates. The HP App Catalog will be unavailable after the shutdown
- Backup or restore devices from the cloud
- Setup new devices
- Recover lost passwords
What this means to you:
- The HP App Catalog no longer supports new app purchases as of November 1, 2014.
- Updates may be posted by developers until November 10, 2014 and users can download any available updates until the services shut down
- You should make arrangements to backup or transfer your contacts, etc.prior to the service shutdown on January 15, 2015
- You will no longer be able to backup, restore, reset or initialize a webOS device as of January 15, 2015.
There will be additional reminders as the final shutdown approaches. An FAQ can be found at https://developer.palm.com/content/resources/develop/faq.html
Timeline
- 10/15/14 Announcement to users and developers COMPLETE
- 11/1/14 New app purchases end COMPLETE
- 11/10/14 App update submissions end
- 1/15/15 Public shutdown of services
| |
|
|
|
Nach oben |
|
killerbees19
Administrator & Rennleitung
Geschlecht: Männlich
Anmeldedatum: 09.05.2006
Wohnort: Wien (Mariahilf)
Beiträge: 19699 Danke: 1308
|
Verfasst am: 05.12.2014, 21:39 Titel: Reminder: webOS Cloud Services to end January 15, 2015 |
|
|
HP webOS Newsletter hat Folgendes geschrieben: | Reminder: webOS Cloud Services to end January 15, 2015
As previously announced, cloud services support for webOS devices will be ending on January 15, 2015. We appreciate our customers' loyalty the webOS platform. But now, more than three (3) years after the last device was sold, only a small fraction of the devices are still connecting. Therefore, the time has come to shut down the services.
All devices running webOS devices will continue to run after the cloud services are terminated. However, they will no longer be able to:
- Download new apps or updates. The HP App Catalog will be unavailable after the shutdown
- Backup or restore devices from the cloud
- Setup new devices
- Recover lost passwords
What this means to you:
- The HP App Catalog no longer supports new app purchases as of November 1, 2014.
- Updates may have been posted by developers until November 10, 2014 and users can download any available updates until the services shut down
- You should make arrangements to backup or transfer your contacts, etc.prior to the service shutdown on January 15, 2015
- You will no longer be able to backup, restore, reset or initialize a webOS device as of January 15, 2015.
There will be additional reminders as the final shutdown approaches. An FAQ can be found at https://developer.palm.com/content/resources/develop/faq.html
Timeline
- 10/15/14 Announcement to users and developers COMPLETE
- 11/1/14 New app purchases end COMPLETE
- 11/10/14 App update submissions end
- 1/15/15 Public shutdown of services
| |
|
|
|
Nach oben |
|
killerbees19
Administrator & Rennleitung
Geschlecht: Männlich
Anmeldedatum: 09.05.2006
Wohnort: Wien (Mariahilf)
Beiträge: 19699 Danke: 1308
|
Verfasst am: 15.01.2015, 22:50 Titel: HP WebOS shutdown notice |
|
|
Es gibt noch einen kleinen Aufschub, wie Anfang der Woche bekannt gegeben wurde...
HP webOS Newsletter hat Folgendes geschrieben: | Reminder: webOS Cloud Services to end soon
NEW: There will be a short extension period for cloud services support of webOS devices.
As previously announced, cloud services support for webOS devices was to end on January 15, 2015. To assist customers in transitioning in new services, we have decided to extend the shutdown date by two months. The new end date is March 15, 2015
We appreciate our customers' loyalty to the webOS platform. But now, more than three (3) years after the last device was sold, only a small fraction of the devices are still connecting. Therefore, the time has come to shut down the services.
All devices running webOS will continue to run after the cloud services are
terminated. However, they will no longer be able to:
- Download new apps or updates. The HP App Catalog will be unavailable after the shutdown
- Backup or restore devices from the cloud
- Setup new devices
- Recover lost passwords
What this means to you:
- The HP App Catalog no longer supports new app purchases as of November 1, 2014.
- Updates may have been posted by developers until November 10, 2014 and users can download any available updates until the services shut down
- You should make arrangements to backup or transfer your contacts, etc.prior to the service shutdown on March 15, 2015
- You will no longer be able to backup, restore, reset or initialize a webOS device as of March 15, 2015.
There will be additional reminders as the new date for final shutdown approaches. An FAQ can be found at https://developer.palm.com/content/resources/develop/faq.html
Timeline
- 10/15/14 Announcement to users and developers COMPLETE
- 11/1/14 New app purchases end COMPLETE
- 11/10/14 App update submissions end
- 3/15/15 Public shutdown of services
| |
|
|
|
Nach oben |
|
Verwendete Zeitzone: CET (Europe/Berlin ) Aktuelles Datum & Uhrzeit: 11.12.2024, 02:18 |
Nach oben |
|
|
|
|
|
|